Bericht m.b.t. het verkoops- en installatieverbod EASEE laadpalen

Naar aanleiding van de vele vragen vanuit leden, heeft EV Belgium contact gehad met het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie BIPT rond een (voorlopig) verbod op commercialisering en installatie van EASEE laadpunten. De maatregelen vanuit het BIPT zijn het gevolg van een beslissing van de Zweedse marktautoriteit, die heeft vastgesteld dat bepaalde technische documentatie inzake de geïntegreerde automatische aardlekschakelaar van de betrokken producten niet conform zou zijn.

Uit de contacten van EV Belgium met BIPT en EASEE is het volgende gebleken:

1) Het BIPT is bevoegd voor het markttoezicht in het kader van de Richtlijn 2014/53/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 betreffende de harmonisatie van de wetgevingen van de lidstaten inzake het op de markt aanbieden van radioapparatuur. Hoewel laadpunten geen radioapparatuur zijn, vallen ze onder deze "RED richtlijn" in zoverre ze radiocommunicatie toelaten en ze niet geregeld worden via andere wetgeving (zoals bijvoorbeeld voertuigen).

2) In deze RED-richtlijn is een vrijwaringsprocedure voorzien. Wanneer een lidstaat een niet-conformiteit in een product vaststelt, moeten de nodige corrigerende maatregelen genomen worden door de producent. Wanneer er binnen de vooropgestelde termijn geen corrigerende maatregelen worden genomen, moeten de verschillende lidstaten alle passende voorlopige maatregelen nemen om het op hun nationale markt aanbieden van de radioapparatuur te verbieden of te beperken, dan wel de radioapparatuur in de betrokken lidstaat uit de handel te nemen of terug te roepen.

3) België heeft beslist de EASEE producten “Home” en „Charge” uit de handel te nemen en een installatieverbod op te leggen. Dit betekent dat deze producten niet langer verkocht mogen worden, maar ook dat goederen uit voorraad niet langer mogen geïnstalleerd worden. Ook lopende installaties moeten on hold worden gezet. De reeds geïnstalleerde producten mogen wel verder gebruikt worden. Het verbod betreft ook enkel deze 2 specifieke producten en niet andere EASEE-producten, zoals accessoires of nieuw te lanceren producten

4) De voorlopige maatregelen blijven van kracht tot de Zweedse autoriteit de corrigerende maatregelen heeft aanvaard, of de Europese Commissie beslist dat de maatregelen ingaan tegen de Europese wetgeving. EASEE heeft hiertoe de nodige acties opgezet, en meldt dat inmiddels de documentatie sterk verbeterd is en dat de veiligheid van EASEE “Home" en “Charge" opnieuw bevestigd werd door geaccrediteerde testinstituten. Er worden binnenkort ook nieuwe producten aangekondigd. 

EV Belgium heeft bij de overheid gewezen op de moeilijkheden welke vele leden door deze maatregelen ondervinden. De federatie respecteert de beslissing van het BIPT, maar betreurt de genomen voorlopige maatregelen en in het bijzonder het installatieverbod. Dit des te meer omdat er op basis van het AREI in ons land in elk geval ook in de elektriciteitskast een afzonderlijke differentieelschakelaar moet voorzien worden. Er kan zich dus geen veiligheidsrisico stellen, voor zover er al een risico zou zijn met deze laadpalen. Verder is het te betreuren dat er geen overleg is opgezet vanuit de overheid met de sector, voorafgaand aan de maatregelen. 

Wij blijven in elk geval in contact met EASEE en BIPT. Leden met vragen kunnen best rechtstreeks contact opnemen met EASEE. 

Het EV Belgium team