| | EV Belgium Update - vrijdag 15 maart 2024 Maandelijkse online sessie met een korte update over de lopende (beleids-) dossiers die de organisatie opvolgt. De interactie tussen deelnemers levert waardevolle feedback op voor de leden zelf, maar ook interessante input voor de federatie om verder mee aan de slag te gaan.
Alle leden en contacten ontvangen een outlook-invite voor de volgende sessies die plaatsvindt op vrijdag 15 maart:
- van 8u30 tot 9u30 voor alle leden (presentatie in ENG)
U kan de presentatie van de vorige Update (09/02) terugvinden op onze website. Klik hier voor meer informatie en deelname | | | | EV Belgium Memorandum (NL & FR) Na interne besprekingen en input van verschillende leden presenteren wij vandaag de finale versie van het memorandum (NL & FR-versie).
Dit document zal in onze lopende en toekomstige ontmoetingen dienen als kapstok naar de verkiezingen toe.
| | | | Premie zero-emissievoertuigen goedgekeurd (Vlaanderen) De Vlaamse regering keurde finaal de premie voor nieuwe en tweedehandse zero emissie voertuigen goed. In tegenstelling tot het initiële voorstel, zal de premie enkel in 2024 kunnen aangevraagd worden. De incentive is bestemd voor particulieren, VZW’s en autodeelbedrijven. De premie bedraagt 5.000 euro voor nieuw aangekochte voertuigen (natuurlijke personen, kleine en middelgrote ondernemingen) en 3.000 voor tweedehandse voertuigen of voertuigen aangekocht door grote ondernemingen. De aankoopprijs mag niet hoger zijn dan 40.000 euro (€60.000 oorspronkelijke cataloguswaarde tweedehandswagens). Link: Besluit van de Vlaamse Regering | | | | Fluvius - Doorlooptijden In navolging van verschillende gesprekken met Fluvius, mogen wij de leden informeren dat Fluvius bewust is van het oplopen van de doorlooptijden voor het aansluiten van laadinfrastructuur. Om dit op te lossen is Fluvius volop bezig met het aanwerven van bijkomend technisch personeel en schatten ze in dat zij vanaf april 2024 de afgesproken doorlooptijden van 90 dagen (voor standaardaansluitingen) zullen kunnen invullen.
We roepen leden op om excessen in elk van de drie gewesten te melden. | | | | Brussels Rotation Tariff Na input van de werkgroep EV Charging van EV Belgium, hebben de Brusselse administratie en Sibelga een voorstel klaar rond de invoering van een rotatietarief voor publieke laadsessies in het Brusselse Gewest.
De basisprincipes van het voorstel werden gepresenteerd tijdens de Update van februari. U kan de slides via deze link raadplegen.
Het voorstel zal - net als de invoering van een lokale belasting - in de komende maanden verder besproken (en goedgekeurd) moeten worden door de Raad van Burgemeesters. Lees het standpunt van EV Belgium | | | | AFIR - Update EU Commissie In navolging van verschillende vragen - en in afwachting van de publicatie van de Q&A - wensen wij de leden kort te informeren dat er tot op heden geen formele publicatie van de Q&A is.
Op basis van een ontmoeting tussen leden van AVERE (met o.a. EV Belgium) en de Europese Commissie kunnen wij alvast meedelen dat de publicatie van de Q&A niet voor meteen zal zijn. De Commissie geeft namelijk aan dat zij zeer veel opmerkingen en bedenkingen heeft ontvangen van de EU lidstaten en bedrijven die actief zijn in het ecosysteem. Op basis van deze opmerkingen zal er een geamendeerde versie van de Q&A beschikbaar worden gesteld van zodra de juridische diensten van de Commissie deze valideren.
EV Belgium is er zich van bewust dat dit een probleem is aangezien de datum van implementatie (13 april 2024) zeer snel nadert. In dit opzicht hebben wij - op basis van het standpunt dat werd opgemaakt met de leden van de SG Prijstransparantie - de gesprekken opgestart met de relevante stakeholders in België. | | | | Persbericht: EV Belgium vraagt snelle uitvoering premiesysteem In navolging van de actualiteit rond de subsidie voor EV's heeft EV Belgium een korte reactie opgemaakt:
"EV Belgium roept de Vlaamse regering op om de plannen rond een premie voor de aankoop van EV’s op korte termijn uit te rollen. Vlamingen lopen duidelijk warm voor de premie, en dat is goed nieuws. Heel wat bestelbonnen zijn getekend, ervan uit gaande dat de premie er komt. We mogen mensen die de stap willen zetten naar het elektrisch rijden niet ontmoedigen." Lees het volledige persbericht hier | | | | Walloon Task Force Charging Sinds 2 februari nam EV Belgium deel aan verschillende meetings die plaats vonden in het kader van de Task Force dat werd opgericht door de Waalse Regering. Naast EV Belgium nemen er ook verschillende andere spelers deel aan de meetings, Nl. Kabinet van Philippe Henry, CWaPe, SOFICO, ADT's, ORES, RESA, Sia Partners, ...)
Indien interesse, nodige we u uit om ons te contacteren indien u graag deelneemt aan onze interne SG Wallonië. Met deze werkgroep volgen we verschillende punten en topics m.b.t. Wallonië van dichtbij op. | | | | Electric Vehicles Symposium - EVS37 Van 23 tot 26 april 2024 - Seoul
Het Electric Vehicles Symposium (EVS) is het belangrijkste internationale evenement waar al deze aspecten van elektromobiliteit aan bod komen. EVS wordt georganiseerd door AVERE, EDTA en EVAAP, de drie leden van WEVA (World Electric Vehicle Association). De EVS-serie vindt afwisselend plaats in Europa, Azië en Amerika. Het begon in 1969 als een academisch forum voor wereldwijde netwerken en uitwisseling van technische informatie. Meer informatie | | | | | AVERE E-Mobility Conference Op 13 en 14 september 2024 - Monaco
In een steeds meer verstedelijkende wereld worden de uitdagingen op het gebied van stedelijke mobiliteit steeds complexer. Om deze aan te pakken en de weg vrij te maken voor een duurzamere toekomst, hebben we innovatieve oplossingen nodig op het gebied van e-mobiliteit en stedelijk parkeren. De AVERE E-Mobility Conference 2024 wil zich verdiepen in de belangrijkste aspecten van stedelijke mobiliteit. Meer informatie | | | | | Nieuwe leden Terwijl we het ‘onboarding proces’ met ons laatste nieuwe leden aan het afronden zijn, stellen we graag ons recentste lid voor, nl. e-RS
Bekijk onze volledige ledenlijst hier | | | | e-RS is een Belgisch/Nederlands technologiebedrijf dat end-to-end en innovatieve laadoplossingen biedt voor middelgrote tot grote parkeerterreinen. Bij e-RS werken ze met een uniek concept waarbij de laadcomponenten uit het laadstation worden gehaald en gecentraliseerd in een Charging Master. Het ontwerp, prototyping en de productie van de e-RS laadpunten en Charging Masters doen ze in-house, waardoor ze een gepersonaliseerde en op maat gemaakte laadoplossing kunnen bieden.
"Via EV Belgium willen we graag op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen onze sector, alsook in contact komen met sectorgenoten om issues en ideeën te bespreken." Naar hun website | | | | | Vous souhaitez recevoir la newsletter en français ? Changez votre profil et profitez de toutes les informations dans votre langue de prédilection. | | |