| | EV Belgium Update - vrijdag 12 januari 2024 Maandelijkse online sessie met een korte update over de lopende (beleids-) dossiers die de organisatie opvolgt. De interactie tussen deelnemers levert waardevolle feedback op voor de leden zelf, maar ook interessante input voor de federatie om verder mee aan de slag te gaan.
Alle leden en contacten ontvangen een outlook-invite voor de volgende sessies die plaatsvindt op vrijdag 12 januari:
- van 8u30 tot 9u30 voor alle leden (presentatie in ENG)
U kan de presentatie van de vorige Update (08/12) terugvinden op onze website. Klik hier voor meer informatie en deelname | | | | AREI: Instructies rond Aanrijbeveiligingen voor Laadpalen Op 12 september publiceerde de FOD Economie een aantal thematische fiches met nieuwe instructies voor het AREI. In deze thematische fiches verduidelijkt de Algemene Directie Energie de regels omtrent de aanrijbeveiliging voor elektrische laadpalen bij niet publieke installaties.
Er wordt in de nieuwe instructies aangeraden om ofwel in een nis of op 1m hoogte de laadpaal op te hangen, of alsnog een parkeerstop te gebruiken (paal of bandenstop zoals een biggenrug). Indien niet mogelijk is het ook denkbaar om een laadpaal met minimum schokweerstand IK08 te gebruiken.
De thematische fiches zullen vanaf heden dan ook gebruikt worden door de erkende organismen belast met de controle van elektrische installaties. EV Belgium raadt installateurs van laadpalen dan ook aan om deze instructies goed door te nemen en zich hieraan te conformeren bij de installatie van nieuwe toestellen. Raadpleeg de thematische fiches | | | | Update regels goed vakmanschap brandveiligheid De regels van goed vakmanschap inzake brandveiligheid elektrische voertuigen in parkinggebouwen kregen recent een update. De regels, opgesteld door Fireforum, zijn geen wetgeving maar hebben een grote impact op het terrein. Centraal in de benadering is de risicoanalyse die moet gemaakt worden bij het plaatsen van laadinfrastructuur in parkings. Op basis van deze analyse moeten een aantal maatregelen genomen worden.
Er wordt momenteel gewerkt aan een koninklijk besluit om een en ander wettelijk te verankeren. Dit besluit zal verwijzen naar de regels, en ook een overgangsregeling bevatten voor het aanpassen van bestaande parkings aan de nieuwe aanpak. Belangrijk voor EV Belgium is dat er een realistisch tijdspad komt om de oudere parkings aan te passen. Het is onzeker of de bevoegde minister het besluit nog zal nemen voor de verkiezingen. Meer informatie | | | | Hervormde investeringsaftrek elektrische bestel- en vrachtwagens De federale regering heeft een politiek akkoord bereikt over de hervorming van de investeringsaftrek. Specifiek voor groene investeringen komt er een thematische aftrek van 40% (kmo's) of 30% (grote ondernemingen).
Ook investeringen in emissievrije vervoersmiddelen zoals elektrische bestel- en vrachtwagens zouden in aanmerking komen.
Dit betekent dat de aftrek voor e-trucks die via de wet voor fiscale vergroening van de mobiliteit werd ingevoerd maar komende jaren zou verminderen, wordt verruimd. De maatregel zou van toepassing zijn vanaf 2025, en wordt momenteel verder uitgewerkt. | | | | Synergrid consultatie flexibiliteit Synergrid, de koepelorganisatie van Belgische netbeheerders, organiseert een marktconsultatie rond flexibiliteit. Meer specifiek wordt de markt bevraagd rond:
- de openstelling van automatic Frequency Restoration Reserve (aFRR) voor netgebruikers op laagspanning
- de aanpassing van de werkingsregels (Functioning Rules) voor het Capaciteitsremuneratiemechanisme (CRM)
De bevraging loopt tot vrijdag 26 januari. Verdere informatie en de consultatietool zijn te vinden op https://www.synergrid.be/nl/documentencentrum/openbare-raadpleging/documenten-flexibiliteit-najaar-2023
Hoewel het potentieel aan flexibiliteit vanuit de EV waardeketen zeer groot is, zijn deze instrumenten niet meteen optimaal om dit potentieel beschikbaar te maken. EV Belgium vraagt dat werk wordt gemaakt van een specifiek kader voor laagdrempelige end user flex aangepast aan de elektrische mobiliteit.
EV Belgium zal ook reageren namens de sector. Uw input kan u in elk geval sturen naar freek@ev.be. | | | | Vlaamse Subsidie voor BEV's De Vlaamse Regering kondigde in de septemberverklaring van 2023 de invoering van een premie voor nieuwe en tweedehands zero-emissie voertuigen aan.
Met deze beslissing kiest de Vlaamse Regering er bewust voor om de aankoop van goedkopere/kleinere elektrische modellen aantrekkelijker te maken voor particulieren, autodeelplatformen en VZW’s. Een groep voor wie de aankoop van een elektrische auto, vooral voor particulieren en VZW’s, nog vaak te duur was.
EV Belgium is blij te vernemen dat de Vlaamse Regering beleidsmaatregelen wil treffen die de elektrificatie van het voertuigenpark bevorderen. Toch stelt EV Belgium ook vast dat premies/subsidies en de wijze waarop deze worden ingevoerd een aantal bedenkingen met zich mee brengen. Ondanks de suggesties en bedenkingen van EV Belgium, heeft de Vlaamse Regering ondertussen een Besluit gepubliceerd zonder rekening te houden met deze bedenkingen. Meer informatie | | | | Schrapping van de ecologie-premie voor snelladers De ecologiepremie+ van de Vlaamse overheid kan niet langer gebruikt worden voor de plaatsing van ‘gewone' snelladers. De maatregel geldt wel nog voor private laadstations voor elektrische bussen en vrachtwagens (minimum 150 kW per laadpunt), gebruik makend van groene stroom. Er zijn ook nog steeds subsidies voor elektrische bussen en vrachtwagens. Meer informatie | | | | Wallonië, twee stappen vooruit, één achteruit Ondanks de afwezigheid van duidelijke besluitvorming voor elektromobiliteit door de Waalse politiek, konden we in september verschillende belangrijke beslissingen van de Waalse Minister van Energie, Philippe Henry, vaststellen.
- Lancering van een task force met verschillende stakeholders rond het opzetten van laadinfrastructuur (AC en DC) in Wallonië. Meer info
- Aankondigingen (opnieuw) voor het uitvoeren van een concessie voor publieke AC-laadpunten. Onze eigen inschatting is dat de concessie ergens in de eerste helft van 2024 zal worden gepubliceerd. Meer info
- Goedkeuring in het parlement van de hervorming van de belasting op invervoersstelling. Deze zal ingevoerd worden vanaf 1 juli 2025. Meer info
Gezien de ontwikkelingen, blijft EV Belgium druk uitoefenen bij de relevante stakeholders om de snelheid en uitvoering van de eerste twee beslissingen te realiseren. Met betrekking tot het 3de punt zal EV Belgium de nodige stappen ondernemen om het verschil tussen de EV's en andere voertuigen groot genoeg te houden. | | | | AFIR: publicatie en inwerkingtreding Ongeveer twee jaar na de presentatie van het eerste ontwerp van AFIR als onderdeel van het "Fit for 55"-pakket, is deze nu wet geworden voor alle Europese landen en zal deze vanaf 13 april 2024 van toepassing zijn. Dit kan een belangrijke stap zijn in de uitbreiding van de oplaadinfrastructuur in de Europese Unie.
Vindt u het moeilijk om grip te krijgen op de wetgeving en de belangrijkste elementen ervan te begrijpen? Geen zorgen, AVERE en PSPA hebben deze nieuwe gids samengesteld om u te helpen alles te begrijpen.
EV Belgium is er zich van bewust dat de AFIR-wetgeving en de daarbij-horende (niet-gefinaliseerde) richtlijnen roepen een aantal vragen en nieuwe uitdagingen op. Zeker wanneer men de invoer-datum van 13 april in acht neemt.
Met in acht name van de wetgeving en de richtlijnen, wenst EV Belgium voor zijn leden alvast de volgende verplichtingen voor publiek toegankelijke AC-laadpalen te onderstrepen:
- Verplichting voor alle AC-laadpunten om vanaf 13 april 2024 een ad-hoc-betaaloptie aan te bieden. De wetgeving voorziet namelijk de verplichting voor alle AC-laadpunten om via een kaartlezer, dynamische QR-code en/of andere betaal-oplossingen, het gebruik van het laadpunt mogelijk te maken via een betaaloptie dat verloopt via een erkend betaalsysteem van een bank.
- De invoerdatum dat volgens de richtlijnen van kracht zal gaan voor alle laadpunten die geactiveerd worden vanaf/na 13 april 2024 (en niet de datum van installatie). Dit vormt een uitdaging aangezien bepaalde publiek toegankelijke laadpunten die voor 13 april 2024 geïnstalleerd werden ook zullen moeten voldoen aan de voorwaarden (zoals prijstransparantie en ad-hoc betalingen).
Van zodra de finale versie van de richtlijnen beschikbaar zijn, zullen wij deze delen met de EV Belgium-leden. Meer informatie | | | | EPBD: akkoord tussen de Commissie, Raad en het Parlement Op 7 december bereikten de Raad van de EU, het Europees Parlement en de Commissie een voorlopig akkoord over de Richtlijn Energieprestatie van Gebouwen (EPBD), die eisen stelt aan de uitrol van e-mobiliteitsinfrastructuur voor residentiële en niet-residentiële gebouwen.
Hoewel het dossier niet zo ambitieus is als gehoopt, verwelkomen we toch het akkoord, dat een cruciale stap zal zijn in het garanderen van de toegang van burgers tot laadpunten op privéterreinen.
De richtlijn stelt onder anderen
- Stelt de doelstellingen vast voor de uitrol van elektromobiliteits-infrastructuur (voorbekabeling of oplaadpunten) in bestaande niet-residentiële gebouwen, nieuwe woningen en woningen die ingrijpend worden gerenoveerd.
- Ondersteunt de flexibiliteit van het elektriciteitsnet door slim en bi-directioneel laadpunten te adviseren.
- Gaat in op de brandveiligheid van gebouwen met batterijen en oplaadinfrastructuur.
Het dossier moet nu worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad. Daarna zal deze richtlijn moeten worden omgezet in nationale wetgeving. Meer info | | | | Memorandum 2024 Naar aanleiding van de aankomende verkiezingen heeft EV Belgium samen met zijn leden werk gemaakt van een memorandum (NL&FR) waarin alle beleids-vragen, eisen- en -suggesties in worden opgelijst. Na bespreking binnen de verschillende werkgroepen en het bestuur, werd een gebruiksvriendelijke versie afgewerkt.
Deze versie zal vanaf heden dienen voor al onze activiteiten en initiatieven ten aanzien van de verschillende beleidsniveaus. Lees de opgemaakte versie van ons memorandum hier | | | | Standpunt: Lokale belasting & Rotatie-tarief Naar aanleiding van verschillende vragen en lopende besprekingen (vooral in Brussel) heeft EV Belgium - samen met de subgroep 'Publiek Laden' - een standpunt geformuleerd over de invoering van een lokale belasting en het invoeren van een rotatie-tarief voor publieke laadsessies.
Met betrekking tot het voorstel rond het rotatie-tarief hebben de leden van EV Belgium tijdens de WG EV Charging alvast de kans gehad om hun argumenten en suggesties kenbaar te maken aan de beleidsmedewerkers van de Brussels administratie. Op basis van deze suggesties zal Brussel in de komende maanden een nieuw voorstel formuleren en aftoetsen. Lees het standpunt hier | | | | Bijzondere Algemene Vergadering Op 14 december organiseerde EV Belgium samen met zijn leden een bijzondere algemene vergadering. Tijdens deze vergadering presenteerden wij samen met de aanwezige leden de gefinaliseerde en lopende ontwikkelingen (o.a. de nieuwe lidmaatschapsstructuur) om de federatie verder te professionaliseren en benoemde we formeel onze 5 nieuwe bestuursleden. Daarnaast was er ook tijd voor een inhoudelijk topic rond cybersecurity bij laadpalen.
De algemene vergadering keurde de benoeming (voor 3 jaar) van de volgende bestuursleden goed:
- Fastned (vert. door David Germani)
- Optimile (vert. door Benoît Criel)
- TotalEnergies (vert. door Stefaan De Ganck)
- Astara Western Europe (vert. door Matthijs Keersmaekers)
- BMW Group Belux (vert. door Jeroen Lissens)
Kon u niet deelnemen aan de algemene vergadering of had u graag de slides opnieuw bekeken? Je kan deze terugvinden op onze website via onderstaande link. PPT Algemene Vergadering EVB (december) | | | | WG CPO/MSP word WG EV Charging De WG CPO/MSP heeft in de WG-meeting van december beslist om de naam van de werkgroep te wijzigen naar WG EV Charging. Voornaamste reden voor de naamswijziging is de bredere scope van de werkgroep dat zich ook zicht naast CPO en MSP activiteiten ook op harware producenten, sofware en installatiebedrijven focust. Meer info over de WG EV Charging | | | | Congres Laadinfra '24 18 januari 2024
EV Belgium is een partner van het Congres Laadinfra '24. In lijn met de Europese, Nationale en Regionale wetgevende initiatieven, zullen er tijdens dit congres verschillende belangrijke vragen rond elektrisch rijden en laadinfrastructuur in België aan bod komen.
Het doel? Zero emissie mobiliteit alle kansen geven om zo de internationale doelstellingen inzake ecologie en duurzaamheid te behalen.
Het congres gaat door op 18 Januari 2024 van 9u tot 18u in één van de paleizen van Brussels Expo (tijdens Brussels Auto Show). Meer informatie | | | | | Electric Vehicles Symposium - EVS37 Van 23 tot 26 april 2024
Het Electric Vehicles Symposium (EVS) is het belangrijkste internationale evenement waar al deze aspecten van elektromobiliteit aan bod komen. EVS wordt georganiseerd door AVERE, EDTA en EVAAP, de drie leden van WEVA (World Electric Vehicle Association). De EVS-serie vindt afwisselend plaats in Europa, Azië en Amerika. Het begon in 1969 als een academisch forum voor wereldwijde netwerken en uitwisseling van technische informatie. Meer informatie | | | | | Nieuwe leden Terwijl we het ‘onboarding proces’ met ons laatste nieuwe leden aan het afronden zijn, stellen we graag onze recentste leden voor, nl. G&V Energy Group, Ampeer, Pluon, eCloud Company, Eurofleet-Consult, Monta, Wallbox, Ohme en WHATTZ. Bekijk onze volledige ledenlijst hier | | | | G&V Energy Group is een 100% Belgisch bedrijf en een innovatieve speler op de markt van tank-en laadstations. De groep exploiteert op vandaag meer dan 200 tankstations in België onder verschillende merken waaronder Esso, Shell en G&V – en 27 Breakpoint shops.
In 2022 ging G&V Energy Group een strategisch partnership aan met Allego om samen te investeren in een uitgebreid netwerk van publiek toegankelijke snellaadinfrastructuur.
Het doel is om tegen 2025 honderd eigen locaties met shop te transformeren naar Energy Hubs waar je kan pauzeren tijdens het snelladen.
Bovendien zal G&V Energy Group ook verder blijven investeren met snellaadinfrastructuur op haar trucklocaties om zo aan de huidige en toekomstige duurzame noden in het transport te kunnen voorzien. Naar hun website | | | | | Ampeer is een jong en ambitieus bedrijf dat ervoor wil zorgen dat elke bestuurder van een EV zijn voertuig kan opladen waar en wanneer hij wil. Het richt zich namelijk op de ontwikkeling en exploitatie van snellaadstations voor EV's.
Hun belangrijkste doel is om de infrastructuur voor elektrische mobiliteit te verbeteren en de transitie naar elektrisch vervoer te versnellen. Ampeer zal voornamelijk DC laadpalen installeren om zo de wachttijden te minimaliseren alsook het lange afstandsreizen met EV’s aantrekkelijker te maken.
Met het lidmaatschap verwachten ze up-to-date te blijven van de alle ontwikkelingen in het EV-landschap, ervaringen en expertise te delen en mee te kunnen denken over de verdere evolutie. Naar hun website | | | | | Pluon is een Belgische fabrikant van laadinfrastructuur, zowel AC als DC laadinfra. Naast de standaard laadpalen wordt er ook infrastructuur op maat van de eindgebruiker aangeboden, denk aan stelplaatsten voor Bussen, laaddocks voor Vrachtwagens en tot slot ook laders voor elektrische racewagens.
Ze verwachten kennisdeling over trends/beleid/technologie maar evengoed verbinding zowel complementair maar ook concurrentieel zodat op sommige fronten gezamenlijk richting gegeven kan worden aan bepaalde (beleids)ontwerpen en tot slot netwerking Naar hun website | | | | | The eCloud Company heeft een eenvoudige oplossing bedacht om elektrische en plug-in hybride wagens op ieder stopcontact op te laden en de eigenaar van het stopcontact op een eenvoudige manier te vergoeden. Met hun oplossing kunnen wagenparken op de meest efficiënte wijze elektrificeren en dit zonder de kost van een thuisinstallatie bij de werknemer thuis.
Met het lidmaatschap willen ze deelnemen aan EV Belgium’s grote community van bedrijven die zich sterk inzetten voor de vergroening en de elektrificatie van wagenparken in België. Naar hun website | | | | | Eurofleet-Consult hun expertise binnen elektrische mobiliteit omvat training en consulting voor automotive leveranciers, wagenparkbeheerders en bedrijven met een wagenpark. Dit voeren ze uit over heel Europa verspreid.
Met lidmaatschap bij EV Belgium streven ze naar waardevolle inzichten en expertise om hun training en consulting diensten te versterken. Maar uiteraard willen ze als kennisbedrijf bijdragen aan aan de EV-community door hun kennis en expertise te delen. Naar hun website | | | | | Monta biedt een platform dat de gehele EV-laadindustrie met elkaar verbindt. Als pure play-softwareleverancier hebben ze een volledig platform ontwikkeld waarin ze meer dan 135.000 gebruikers in Europa en tellen ze een netwerk van 450.000 oplaadpunten.
Door deel uit te maken van EV.BE kunnen ze op de hoogte blijven van de e-mobiliteitssituatie in België en maken ze deel uit van een community. Hierdoor kunnen ze ervaringen delen om dan zo de laadervaring van hun gebruikers te optimaliseren. Naar hun website | | | | | Wallbox is een toonaangevende fabrikant van laadoplossingen voor elektrische auto's wereldwijd. Ze ontwerpen, ontwikkelen, produceren en verkopen een breed scala aan laadstations voor thuis, commercieel en openbaar gebruik.
Met het lidmaatschap willen ze door netwerken, kennisdeling en hun ervaring (specifiek op het gebied van bi-directionele laadpalen) komen tot een positieve impact op de toekomst van elektrische mobiliteit in België. Naar hun website | | | | | Ohme is de officiële laadstationleverancier voor de Volkswagen Group, Mercedes-Benz en Polestar in het Verenigd Koninkrijk, evenals energiebedrijven zoals Octopus en OVO.
Ohme's unieke dynamische slimme oplaadtechnologie en software kunnen in realtime verbinding maken met het nationale elektriciteitsnet en automatisch de laadinstellingen aanpassen, zodat chauffeurs kunnen profiteren van momenten van goedkopere oplaadkosten met daluren energietarieven.
Ohme voelt zich vereerd om een nieuw lid te zijn van de EV Belgium associatie. Het kijkt ernaar uit om deel uit te maken van de e-mobiliteitsoplossing en Belgische EV-chauffeurs en bedrijven te helpen bij schonere en betaalbaardere mobiliteit, en om energiebedrijven te ondersteunen bij een beter evenwicht tussen vraag en aanbod op het elektriciteitsnet. Naar hun website | | | | | WHATTZ is als regionale partner in slimme laadoplossingen gevestigd in Zwevegem, en ze begeleiden met passie en deskundigheid hun klanten bij het vinden van de perfecte laadoplossing voor thuis of op hun bedrijf.
Samen met hun klanten willen ze de overgang naar elektrisch rijden vereenvoudigen en versnellen. Bij WHATTZ begrijpen ze dat elke klant unieke behoeften heeft als het gaat over laadoplossingen. Daarom beginnen ze altijd met een persoonlijk plaatsbezoek waarbij ze langskomen om een beter inzicht te krijgen in de specifieke laadbehoeften en wensen.
Met hun lidmaatschap bij EV Belgium willen ze profiteren van de mogelijkheid om kennis en ervaringen te delen met andere belangrijke spelers in de zero emissie mobiliteitssector. Door expertise en inzichten te delen, kunnen ze gezamenlijk de transitie naar zero emissie mobiliteit versnellen. Naar hun website | | | | | Vous souhaitez recevoir la newsletter en français ? Changez votre profil et profitez de toutes les informations dans votre langue de prédilection. | | |