| | EV Belgium Update - vrijdag 17 mei 2024 Maandelijkse online sessie met een korte update over de lopende (beleids-) dossiers die de organisatie opvolgt. De interactie tussen deelnemers levert waardevolle feedback op voor de leden zelf, maar ook interessante input voor de federatie om verder mee aan de slag te gaan.
Alle leden en contacten ontvangen een outlook-invite voor de volgende sessies die plaatsvindt op vrijdag 17 mei:
- van 8u30 tot 9u30 voor alle leden (presentatie in ENG)
U kan de presentatie van de vorige Update (18/04) terugvinden op onze website. Klik hier voor meer informatie en deelname | | | | Belgische EV Markt: Q1 2024 Zoals elk kwartaal, voorzien wij hierbij een kort overzicht van de laatste cijfers voor het EV-ecosysteem in België. In dit opzicht, benadrukken wij graag dat tijdens het eerste kwartaal van 2024 België voor het eerst meer dan 50.000 laadpunten telde, terwijl en dat het aantal nieuw ingeschreven BEV's de grens van 20% overschreed. In totaal had meer dan de helft van de nieuw ingeschreven voertuigen een batterij (BEV, PHEV & HEV).
| | | | EV Belgium advies: 2 BEV's in één huishouden Na consultatie van zijn leden, heeft de Werkgroep EV Charging in April eindelijk zijn advies voor het laden van twee elektrische auto's in één huishouden gefinaliseerd.
Met deze oplossing streeft EV Belgium ernaar een oplossing aan te bieden die zo nauw mogelijk aansluit bij de bestaande praktijk en het huidige belastingsysteem voor thuisladen met twee verschillende BEV's. Het doel is duidelijkheid te scheppen, extra kosten te vermijden voor de eindgebruiker, en praktisch een haalbaar advies te formuleren dat in bijna alle gevallen als oplossing kan dienen. De algemene insteek van de aanbeveling is om maar één oplader per huishouden te installeren. Een voorgestelde beste praktijk omvat het opnemen van specifieke elementen in de bestaande communicatieprotocollen om een thuislaadsessie te identificeren. De vergoeding door de werkgever wordt als btw-vrij beschouwd, maar service- en/of roamingkosten kunnen met btw worden gefactureerd.
Uiteraard nodigt EV Belgium al zijn leden uit om kennis te nemen van dit advies en waar mogelijk, deze oplossing toe te passen in geval van nieuwe installaties in België. Lees het advies hier | | | | Inwerkingtreding van AFIR Op 13 april trad AFIR - de Europese verordening voor alternatieve brandstoffen en hun infrastructuur - in werking. Zoals aangegeven tijdens de Updates van de laatste maanden, moet elk nieuw geïnstalleerd laadpunt (AC & DC) voldoen aan specifieke voorwaarden en verplichten op vlak van pricing, prijstransparantie en betaalopties.
EV Belgium benadrukt het belang van deze verordening en zijn impact op het ecosysteem en nodigt alle relevante stakeholders uit om te voldoen aan de opgelegde voorwaarden. We benadrukken daarbij dat zowel het wetgevend kader als de recent gepubliceerde richtlijnen (Q&A) in acht moeten worden genomen.
Merk op: de Europese Commissie heeft al laten weten dat de richtlijnen - vooral op de punten dat nog niet werden aangekaart - verder zullen evolueren in de komende maanden en jaren.
Uiteraard mag u ons steeds contacteren indien u vragen heeft met betrekking tot deze wetgeving en de uitvoering ervan in de praktijk. | | | | EU Parlement geeft definitieve goedkeuring aan CO2-normen voor HDV's Op 10 april keurde het Europees Parlement de voorlopige overeenkomst goed die in januari werd bereikt over de verordening ter versterking van de CO2-emissienormen voor zware bedrijfsvoertuigen (HDV's).
Dit positieve resultaat markeert een belangrijke stap voorwaarts in de richting van de goedkeuring van een stuk wetgeving dat het potentieel heeft om investeringen in emissievrije technologieën te kanaliseren, waardoor Europese vrachtwagenfabrikanten meer zekerheid krijgen over de richting die Europa opgaat en welke investeringen er in de nabije toekomst gedaan moeten worden.
De Raad moet het nu goedkeuren, zodat het wetgevingsbesluit formeel kan worden aangenomen en kan worden gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU. Meer informatie | | | | EPBD in afwachting van officiële publicatie tot EU-wetgeving Op 12 april is de herziening van de EPBD formeel goedgekeurd door de Raad van de EU, nadat het Europees Parlement deze eerder al had aangenomen. De herziene van EPBD wacht momenteel op publicatie in het Publicatieblad van de EU. Daarna zal het binnen 24 maanden worden omgezet in nationale wetgeving.
De richtlijn zal van cruciaal belang zijn om thuis- en bestemmingslading in de EU mogelijk te maken. Naast de ondersteuning van slim en bidirectioneel opladen en de invoering van het recht op een stekker, bevat de richtlijn verplichtingen voor de installatie van oplaadinfrastructuur, leidingen en voorbekabeling in bepaalde soorten gebouwen.
Hoewel de goedkeuring van de EPBD een cruciale stap is om EV-gebruikers de komende jaren meer gemak te bieden bij het opladen van hun EV's, zowel thuis als op het werk, is het een gemiste kans in de zin dat het zwakke eisen stelt aan leidingen en een licht recht om aan te sluiten. Meer informatie | | | | Hulpmiddel voor gebruikers en operatoren bij het wijzigen van CPO Vanuit de Werkgroep EV Charging (ex WG CPO/MSP) werd het voorstel gelanceerd om een standaard document op te maken om de overdracht tussen operatoren te vergemakkelijken voor gebruikers. Vandaag botsen sommige operatoren nog te vaak op uitdagende situaties waarbij zij soms niet alle informatie ter beschikking hebben om de CPO achter een laadpunt over te dragen naar een andere CPO/operator.
Om dit te vergemakkelijken, heeft EV Belgium een standaarddocument opgemaakt dat kan ingevuld worden door gebruikers wanneer zij beslissen om te wijzigen van CPO/operator. Uiteraard nodigen wij al onze leden uit om dit standaarddocument te gebruiken en/of ter beschikking te stellen van hun gebruikers. Download het document hier | | | | Openbare raadpleging VREG-nettarieven De VREG organiseert een openbare raadpleging rond de nieuwe tariefmethodologie 2025-2028. Om de energietransitie te ondersteunen zal Fluvius de komende jaren fors investeren, met een stijging van de tarieven tot gevolg. EV Belgium pleit daarom voor een tax shift waarbij niet-netgebonden maatregelen niet langer via de elektriciteitsfactuur worden gefinancierd maar via de overheidsbegroting, en de snelle invoering van ’mitigerende maatregelen’ zoals Time of Use tarieven om de investeringen te optimaliseren.
Meer info en reageren kan via onderstaande knop of stuur uw input naar freek@ev.be. Meer informatie en reageren | | | | Wallonië: Verplichte registratie van laadpunten bij de netbeheerders (ORES & RESA) Zoals besproken tijdens de Update en de WG EV Charging, werden wij recent gecontacteerd door ORES en RESA, de twee grootste netbeheerders in Wallonië. Hun voornaamste boodschap is erop gericht om actoren uit ons ecosysteem erop gewaar te maken dat ook in de Wallonië er een wettelijke verplichting bestaat dat het aangeven van een laadpunt verplicht maakt sinds 2022. Zowel ORES en RESA bevestigenden tevens dat het steeds de eigenaar van het EAN-nummer is dat het laadpunt moet declareren.
Laadpunt registreren kan je voor elk van deze netbeheerders via:
Tegelijkertijd, riepen de Waalse netbeheerders op om voor elk toekomstig project - en zeker DC-laadpleinen - vroegtijdig contact op te nemen met de netbeheerder zodat zij zich tijdig kunnen voorbereiden op de formele aanvraag. (dit kan o.a. via een NDA) Ook stellen zij een heleboel info en brochures ter beschikking van de industrie om gebruikers en eigenaars van laadpunten eenvoudig te informeren over bovenstaande verplichting.
EV Belgium nodigt al zijn leden dan ook uit om optimaal gebruik te maken van beide hierboven beschreven opties en verplichtingen. Meer informatie | | | | MobilityTomorrow Op 16 mei 2024 - Gare Maritime
Cruise mee op de snelweg van elektrisch rijden en leer hoe je je mobiliteitsbudget kunt beheersen. Bij Mobility Tomorrow ontdek je de nieuwste mobiliteitsoplossingen om medewerkers zo duurzaam en naadloos mogelijk van A naar B te brengen.
ACTIE: EV Belgium heeft het plezier om 20 early bird tickets (390 euro excl. btw) aan te bieden aan de leden. Contacteer ons indien je interesse hebt. Opgelet, op is op! Meer informatie en inschrijving | | | | | Climate Tech Forum 2024 Op 29 mei 2024 - Handelsbeurs Antwerpen
Na het succes van de eerste editie in juni 2023, waar 500 organisaties aan deelnamen, organiseren de Nederlandse ambassade in Brussel en het Nederlands consulaat-generaal in Antwerpen op woensdag 29 mei 2024 de tweede editie van het Climate Tech Forum in de Handelsbeurs Antwerpen. Dit evenement richt zich op 3 sectoren: klimaat- en energie neutrale bouw, zero-emissie stadslogistiek en rijden en varen op waterstof.
Het Climate Tech Forum is vooral interessant voor mkb/kmo, start-ups, scale-ups en kennisinstellingen uit bovengenoemde sectoren. Het forum biedt de unieke kans om in contact te komen met zakenpartners en/of opdrachtgevers.
Deelname voor Belgische organisaties aan het Climate Tech Forum op woensdag 29 mei 2024 is kosteloos. Meer informatie en inschrijving | | | | | EV Belgium: Algemene Vergadering 2024 Op woensdag 26 juni 2024 - Locatie TBC
Save the date: onze jaarlijkse Algemene Vergadering zal in 2024 doorgaan op 26 juni 2024 in de namiddag/avond. Zoals steeds voorzien wij een boeiende spreker en een klein hapje te eten voor al onze geïnteresseerde leden.
Noteer zeker en vast de datum en wees van de partij! | | | | | AVERE E-Mobility Conference Op 13 en 14 september 2024 - Monaco
In een steeds meer verstedelijkende wereld worden de uitdagingen op het gebied van stedelijke mobiliteit steeds complexer. Om deze aan te pakken en de weg vrij te maken voor een duurzamere toekomst, hebben we innovatieve oplossingen nodig op het gebied van e-mobiliteit en stedelijk parkeren. De AVERE E-Mobility Conference 2024 wil zich verdiepen in de belangrijkste aspecten van stedelijke mobiliteit. Meer informatie | | | | | Nieuwe leden Terwijl we het ‘onboarding proces’ met de laatste nieuwe leden aan het afronden zijn, stellen we graag ons recentste leden voor, nl. Enersangi, Indigo Belgium en Green Tech Solutions.
Bekijk de volledige ledenlijst hier | | | | Enersangi is een ingenieursbedrijf dat advies geeft aan bedrijven in de industrie en de logistieke sector om de energietransitie op de meest kostenefficiëntie wijze te realiseren. Ze ondersteunen in alle energie gerelateerde regelgevende aspecten, met inbegrip van E-mobility en de invloed ervan op de net infrastructuur of de aankoop van elektriciteit.
Ze willen hun specifieke kennis in het regelgevend kader, de logistieke voertuigen en hun inzet, evenals de inpassing in de infrastructuur en de impact op aankoop van elektriciteit ter beschikking stellen aan de community. Naar hun website | | | | | Indigo Belgium evolueert van een parkeerbedrijf naar een mobiliteitsbedrijf waarbij ze mobiliteitsoplossingen aanbieden aan steden en opdrachtgevers. Een van de pijlers hiervan is dat er sterk ingezet wordt op de elektrificatie en op de uitrol van laadinfrastructuur. Indigo beheert momenteel 1.000 laadpunten (publiek en semi-publiek). Tegen het einde van dit jaar zal dit stijgen richting 1.500 laadpunten maar hun ambitie gaat verder.
Ze willen een actieve actor zijn in het volledige ecosysteem dat verder gaat dan alleen maar het opladen van elektrische voertuigen, om zo ervoor te zorgen dat het elektriciteitsnet de elektrificatie aankan en steeds in balans blijft. Naar hun website | | | | | Green Tech Solutions specialiseert zich in het aanbieden van complete oplossingen voor laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. We verzorgen de installatie, onderhoud en migratie van laadstations en laadeilanden, van de meterkast tot de laadpaal, inclusief software setup en keuring.
Green Tech Solutions wil waardevolle inzichten delen over de installatie en het onderhoud van laadstations, en praktische oplossingen bieden voor uitdagingen binnen de sector. Daarnaast zijn ze bereid om samen te werken met andere leden om de adoptie van EV's te versnellen. Naar hun website | | | | | Vous souhaitez recevoir la newsletter en français ? Changez votre profil et profitez de toutes les informations dans votre langue de prédilection. | | |