| | EV Belgium Update - vrijdag 9 februari 2024 Maandelijkse online sessie met een korte update over de lopende (beleids-) dossiers die de organisatie opvolgt. De interactie tussen deelnemers levert waardevolle feedback op voor de leden zelf, maar ook interessante input voor de federatie om verder mee aan de slag te gaan.
Alle leden en contacten ontvangen een outlook-invite voor de volgende sessies die plaatsvindt op vrijdag 9 februari:
- van 8u30 tot 9u30 voor alle leden (presentatie in ENG)
U kan de presentatie van de vorige Update (19/01) terugvinden op onze website. Klik hier voor meer informatie en deelname | | | | Belgische EV Markt 2023 Zoals velen al weten, was 2023 het jaar van de BEV. Met maar liefst meer dan 93.000 nieuw geregistreerde BEV's, tekende de verkoop maar liefst een verdubbeling op van het bestaande EV-wagenpark.
Naast de groei van het wagenpark, dat vooral te danken is aan een sterke leasingmarkt, valt het ook op dat er maar liefst meer dan 20.000 publiek toegankelijke laadpunten zijn bijgekomen in 2023, van 28.000 tot iets meer dan 48.000 laadpunten. Deze sterke groei is te danken aan een continue groei in AC-laadpunten en de versnelling in DC-laadpunten dat zich heeft geconcretiseerd in de laatste 12 maanden. | | | | Standpunt EV Belgium AFIR Op 13 april zullen heel wat bepalingen van de AFIR van toepassing worden.
EV Belgium werkte in een task force en met de werkgroep EV Charging, en op basis van heel wat input van leden, een ontwerp standpunt uit. Alvast dank aan iedereen die hieraan bijdroeg. Kernvragen vanuit EV Belgium zijn:
- een soepele invulling van de betalingsmodaliteiten, en zo nodig een jaar gedoogperiode. Geen strengere vereisten dan in andere sectoren.
- de mogelijkheid om te blijven prijzen differentiëren op basis van commerciële afspraken tussen CPO’s en MSP’s, zolang deze verschillen fair en redelijk blijven
- ruime technologische opties bij het invullen van prijstransparantie naar consumenten toe. Afspraken tussen CPO’s en MSP’s moeten daarbij niet als dusdanig zichtbaar zijn.
- soepelheid inzake het invullen van AFIR bij concessies, en minstens de mogelijkheid om extra kosten door te rekenen.
Feedback of extra input kan zoals steeds gestuurd worden naar freek@ev.be of romain@ev.be. Lees hier de ontwerp standpuntnota | | | | E-credits van start Het register voor hernieuwbare energie in de vervoersector is sinds 1 januari van start gegaan. Exploitanten van laadinfrastructuur kunnen via de registratie van geleverde elektriciteit, hernieuwbare brandstof eenheden opbouwen die dan kunnen worden doorverkocht aan leveranciers van brandstoffen. Voorlopig is het systeem nog niet opengesteld voor residentiële laadpunten.
Ook de nieuwe IT-toepassing van het register is online. U kan vanaf nu een account aanmaken. In bijlage vindt u de gebruikershandleiding voor het aanmaken van een account. Eens u bent ingelogd kan u de volledige gebruikershandleiding downloaden via het menu aan de linkerkant door te klikken op de tab ‘Gebruikershandleiding’.
Indien u vragen heeft over de tool, gelieve contact op te nemen met oil-biofuels@economie.fgov.be Naar de gebruikershandleiding | | | | Bevestiging van de CWaPE: geen licentie nodig voor CPO's De CWaPE, de Waalse energieregulator, heeft aan EV Belgium bevestigt dat een CPO - met uitzondering van een gesloten systeem - geen leveringsvergunning voor stroom dient te bezitten.
"De levering van elektriciteit aan een persoon die een oplaadpunt gebruikt, is een activiteit waarvoor geen elektriciteitsleveringsvergunning vereist is, op voorwaarde dat de levering aan het oplaadpunt onder een elektriciteitsleveringsvergunning valt of wanneer het oplaadpunt wordt gevoed door een productie-installatie en beide stroomafwaarts van hetzelfde toegangspunt zijn gelegen."
Lees de wetgeving hier na
In het geval van een gesloten professioneel net is een leveringsvergunning echter wel noodzakelijk. Raadpleeg de voorwaarden en omstandigheden hier. | | | | EPBD omzetting regionale wetgeving Zoals aangegeven in onze vorige nieuwsbrief bereikte de EU een akkoord om de richtlijnen rond het aantal laadpunten op parkeerplaatsen te verstrengen zowel voor nieuwbouw als bestaande gebouwen.
De deadline voor omzetting is 24 maanden na adoptie, wat waarschijnlijk ergens rond begin 2026 zijn. Uiteraard zal EV Belgium de formele publicatie van EPBD kenbaar maken aangezien deze bepalend zal zijn voor de specifieke datum ter adoptie.
Aangezien het in dit geval gaat over een Europese Richtlijn, lijkt het ons aangewezen om deze minimale richtlijnen af te toetsen tegen de huidige nationale/regionale verplichtingen en zo een advies op te stellen om de omzetting van de richtlijn te realiseren.
Dit zal dan ook aan bod komen in de werkgroep EV Charging en alle input van de leden is welkom. Lees het compromis hier | | | | Memorandum 2024 Naar aanleiding van de aankomende verkiezingen heeft EV Belgium samen met de leden werk gemaakt van een memorandum (NL&FR) waarin alle beleids-vragen, eisen- en -suggesties worden verzameld. Na bespreking binnen de verschillende werkgroepen en het bestuur, werd een gebruiksvriendelijke versie afgewerkt.
Deze versie zal vanaf heden dienen voor al onze activiteiten en initiatieven ten aanzien van de verschillende beleidsniveaus. Lees de opgemaakte versie van ons memorandum hier | | | | Persbericht e-credits Op 24 januari lanceerden vice-eersteminister en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet, en minister van Energie Tinne Van der Straeten samen met EV Belgium, het register voor hernieuwbare energie in brandstoffen voor transport bij DATS 24 in Overijse. Dit betekent een nieuwe financieringsbron voor laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in ons land.
De uitrol van laadinfrastructuur zit vandaag op schema in Vlaanderen en Brussel, terwijl Wallonië sterk achterloopt. Toch zijn er bijkomende prikkels nodig om op termijn de doelstellingen te halen. Zeker wanneer alle gewesten de ambitie hebben om tegen 2030 enkel nog zero emissie wagens nieuw in te schrijven, een doelstelling die ons land – volgens EV Belgium – zou moeten stellen om zijn klimaatambitie in te vullen. Lees het volledige artikel hier | | | | Electric Vehicles Symposium - EVS37 Van 23 tot 26 april 2024
Het Electric Vehicles Symposium (EVS) is het belangrijkste internationale evenement waar al deze aspecten van elektromobiliteit aan bod komen. EVS wordt georganiseerd door AVERE, EDTA en EVAAP, de drie leden van WEVA (World Electric Vehicle Association). De EVS-serie vindt afwisselend plaats in Europa, Azië en Amerika. Het begon in 1969 als een academisch forum voor wereldwijde netwerken en uitwisseling van technische informatie. Meer informatie | | | | | Nieuwe leden Terwijl we het ‘onboarding proces’ met ons laatste nieuwe leden aan het afronden zijn, stellen we graag onze recentste leden voor, nl. EVMAS en Eranovum.
Bekijk onze volledige ledenlijst hier | | | | EVMAS is een jonge starter in het mobiliteitsland die zich richt op het verkopen en plaatsen van laadpalen bij particulieren, zelfstandigen en kleine KMO’s.
Buiten deze nieuwe activiteit kan zij zich beroepen om meer dan 30 jaar ervaring in elektrotechnische werken onder leiding van Peter De Langhe, burgerlijk ingenieur en bestuurder van het bedrijf m-a-s bv, waar EVMAS een onderdeel van is, samen met een bekwaam team van techniekers.
EVMAS hoopt door haar lidmaatschap bij EVB enerzijds de nodige contacten te leggen met sectorgenoten om mekaar commercieel en operationeel te versterken en anderzijds op de hoogte te blijven van de evolutie op het vlak van normeringen, reglementeringen en de evolutie van de markt in het algemeen op het vlak van e-mobiliteit. Naar hun website | | | | | Eranovum is een Spaanse groep die zich toelegt op het versnellen van de overgang naar een nieuw energietijdperk, waarin hernieuwbare energie, zelfconsumptie en elektromobiliteit essentieel en overheersend zullen zijn.
Als exploitant van oplaadpunten biedt het bedrijf totaaloplossingen voor zijn vastgoedpartners, waaronder oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en faciliteiten voor eigen verbruik ter plaatse. Op die manier bestrijkt Eranovum de volledige waardeketen, van de productie van schone, concurrerende energie tot de verkoop ervan aan bedrijven, de industrie en gebruikers van elektrische voertuigen.
De complementariteit van de verschillende activiteiten van Eranovum garandeert een 100% hernieuwbare energievoorziening voor gebruikers van elektrische voertuigen. Naar hun website | | | | | Vous souhaitez recevoir la newsletter en français ? Changez votre profil et profitez de toutes les informations dans votre langue de prédilection. | | |