Lees de EVB-nieuwsbrief als eerste!

Mei/Juni 2024

 

EV Belgium Update - vrijdag 14 juni 2024

Maandelijkse online sessie met een korte update over de lopende (beleids-) dossiers die de organisatie opvolgt. De interactie tussen deelnemers levert waardevolle feedback op voor de leden zelf, maar ook interessante input voor de federatie om verder mee aan de slag te gaan.

Alle leden en contacten hebben een uitnodiging ontvangen voor de volgende sessies die plaatsvindt op vrijdag 14 juni van 8u30 tot 9u30 voor alle leden (presentatie in ENG)

U kan de presentatie van de vorige Update (17/05) terugvinden op onze website.

Klik hier voor meer informatie en deelname

ACTUALITEIT

 

EV Belgium bestuursverkiezingen

Na de onlineverkiezingen van vorige maand zijn we blij te mogen aankondigen dat de EV-leden twee nieuwe bestuursleden hebben verkozen. We willen alle kandidaten en de meer dan 80 stemgerechtigde leden die gestemd hebben bedanken voor hun vertrouwen en deelname.

De nieuw verkozen bestuursleden zijn: 

  1. Onafhankelijk - Jochen De Smet - LinkedIn
  2. PlugInvest - Sander Hereijgers - LinkedIn

(*De nominatie van de twee kandidaat-bestuurders dienen in de loop van juni - zoals statutair voorzien - bevestigd te worden door de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering)

Namens het bestuur en onze leden wensen we alle kandidaat-bestuursleden te danken voor hun deelname aan deze verkiezingen. Daarnaast wensen we veel succes aan onze twee verkozen kandidaten toe en heten we jullie van harte welkom in het bestuur van EV België. 

Terugbetaling thuislaadkosten

Naar aanleiding van de vele vragen wil EV Belgium - in samenspraak met het bestuur en de werkgroep EV Charging – nogmaals zijn positie m.b.t. de terugbetaling van thuislaadsessies bevestigen. Ondanks de communicatie van verschillende stakeholders en berichten in de media, vraagt EV Belgium aan de overheid een rechtszekere en eenvoudige oplossing die praktisch werkbaar is voor rijders, werkgevers, leasingmaatschappijen, dienstverleners en de overheid. Vandaag is dit het gebruik van het CREG-tarief. Verschillende andere oplossingen bestaan maar zijn onvolledig, vereisen bijkomende investeringen of zijn technisch nog niet mogelijk op grote schaal. 

EV Belgium is er zich van bewust dat het CREG-tarief een tussentijdse oplossing is en dat er in de toekomst wel goede alternatieven zullen komen. Niettemin is het van cruciaal belang dat er op korte termijn duidelijkheid komt voor werkgevers en werknemers. De grijze zone waarin vele gebruikers zich bevinden is problematisch.

Graag verwijzen wij onze leden door naar onze standpunten die vroeger werden geformuleerd:

  • Standpunt van 2022: LINK
  • Standpunt van 2023 (met FEBEG): LINK
  • Standpunt van 2024 (met VBO, FEBEG, ...): LINK  

NIS2 goedgekeurd door het Belgische parlement

Het wetsontwerp tot vaststelling van een kader voor de cyberbeveiliging van netwerken en informatiesystemen van algemeen belang voor de openbare veiligheid is op 18 mei 2024 goedgekeurd in de Kamer.

De wet zet de Europese Richtlijn (EU) 2022/2555 van het Europees Parlement en de Raad van 14 december inzake maatregelen voor een hoog gemeenschappelijk niveau van cyberbeveiliging in de Unie (hierna de “NIS2-richtlijn” genoemd) om in Belgisch recht. De NIS2-richtlijn moet uiterlijk op 17 oktober 2024 in België zijn omgezet.

De NIS2-richtlijn heeft tot doel de cyberveerkracht op Europees niveau te versterken door zich te richten op de middelgrote en grote bedrijven.

Als laatste stap in het wetgevende proces, zal er een koninklijk uitvoeringsbesluit moeten worden goedgekeurd om bepaalde autoriteiten formeel aan te duiden en bepaalde praktische procedures met betrekking tot het toezicht op entiteiten te specificeren.

Raadpleeg de wet hier

ACTUALITEIT EUROPA

 

Onderzoek naar Chinese EV's waarschijnlijk afgerond voor de zomervakantie

De Europese Commissie zal naar alle waarschijnlijkheid in de komende weken een beslissing nemen over invoerrechten op Chinese EV's. Volgens AVERE zal de beslissing naar alle verwachting worden genomen na de EU-verkiezingen (6-9 juni).

In dit stadium ziet het ernaar uit dat de Commissie tarieven zal opleggen. In dit verband is het vermelden waard dat de Commissie op 23 april een brief naar de onderzochte Chinese OEM's heeft gestuurd met het argument dat ze niet genoeg informatie hebben verstrekt. Als gevolg hiervan zal de beslissing worden genomen op basis van “beschikbare feiten”, waardoor de Commissie de vrije hand krijgt om hogere heffingen op te leggen op geïmporteerde producten.

Meer informatie

CO2-normen voor HDV's: Raad keurt de verordening goed

De formele goedkeuring is een belangrijke stap in aanloop naar de inwerkingtreding van de regels die de CO2-uitstoot van het wegtransport verder zullen terugdringen en nieuwe doelstellingen zullen introduceren voor vrachtverkeer tegen 2030, 2035 en 2040. Dat vrachtverkeer staat vandaag in voor 25% van de Europese broeikasgassen van het wegvervoer. Het is ook het vermelden waard dat de doeltreffendheid en de impact van de verordening in 2027 door de Commissie zullen worden beoordeeld en geëvalueerd.

De verordening is ondertussen ook ondertekend door de voorzitters van het Parlement en de Raad zelf, zodat ze nu kan worden gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU en dan 20 dagen na publicatie in werking zal treden.

Meer informatie

ACTIES

 

Nieuwe subgroep GridFlex voor een visie voor het net

In mei 2024 werd er vanuit werkgroep EV Charging een nieuwe (tijdelijke) subgroep gelanceerd om samen te werken aan een visie en actieplan voor ons nationaal en lokaal stroomnet e-mobility-proof te maken. De subgroep is erop gericht om een aantal kernacties te identificeren en deze voor te leggen aan de verschillende nieuwgekozen overheden en ministers. 

Er werd ondertussen al een eerste verkennende meeting georganiseerd. Geïnteresseerden mogen nog altijd contact opnemen met ons en zullen uiteraard toegevoegd worden aan de invite voor de volgende meeting op 17 juni om 14u

Analyse van de partijprogramma's

Voor de geïnteresseerde leden die nog geen tijd hebben gehad om de verschillende partijprogramma's te lezen en niet konden deelnemen aan de Update-meeting van mei, goed nieuws! 

Onze Policy Officer, Freek Couttenier, heeft de partijprogramma's doorgenomen en de belangrijkste punten rond e-mobiliteit op een rijtje gezet voor jullie. 

Raadpleeg de slides

EVENTS

 

LEDENNIEUWS

 

Nieuwe leden

Terwijl we het ‘onboarding proces’ met de laatste nieuwe leden aan het afronden zijn, stellen we graag ons recentste leden voor, nl. Optiload en Driveco.

Bekijk de volledige ledenlijst hier

Vous souhaitez recevoir la newsletter en français ? Changez votre profil et profitez de toutes les informations dans votre langue de prédilection.