| | EV Belgium Update - vrijdag 14 juni 2024 Maandelijkse online sessie met een korte update over de lopende (beleids-) dossiers die de organisatie opvolgt. De interactie tussen deelnemers levert waardevolle feedback op voor de leden zelf, maar ook interessante input voor de federatie om verder mee aan de slag te gaan.
Alle leden en contacten hebben een uitnodiging ontvangen voor de volgende sessies die plaatsvindt op vrijdag 14 juni van 8u30 tot 9u30 voor alle leden (presentatie in ENG)
U kan de presentatie van de vorige Update (17/05) terugvinden op onze website. Klik hier voor meer informatie en deelname | | | | EV Belgium bestuursverkiezingen Na de onlineverkiezingen van vorige maand zijn we blij te mogen aankondigen dat de EV-leden twee nieuwe bestuursleden hebben verkozen. We willen alle kandidaten en de meer dan 80 stemgerechtigde leden die gestemd hebben bedanken voor hun vertrouwen en deelname.
De nieuw verkozen bestuursleden zijn:
- Onafhankelijk - Jochen De Smet - LinkedIn
- PlugInvest - Sander Hereijgers - LinkedIn
(*De nominatie van de twee kandidaat-bestuurders dienen in de loop van juni - zoals statutair voorzien - bevestigd te worden door de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering)
Namens het bestuur en onze leden wensen we alle kandidaat-bestuursleden te danken voor hun deelname aan deze verkiezingen. Daarnaast wensen we veel succes aan onze twee verkozen kandidaten toe en heten we jullie van harte welkom in het bestuur van EV België. | | | | Terugbetaling thuislaadkosten Naar aanleiding van de vele vragen wil EV Belgium - in samenspraak met het bestuur en de werkgroep EV Charging – nogmaals zijn positie m.b.t. de terugbetaling van thuislaadsessies bevestigen. Ondanks de communicatie van verschillende stakeholders en berichten in de media, vraagt EV Belgium aan de overheid een rechtszekere en eenvoudige oplossing die praktisch werkbaar is voor rijders, werkgevers, leasingmaatschappijen, dienstverleners en de overheid. Vandaag is dit het gebruik van het CREG-tarief. Verschillende andere oplossingen bestaan maar zijn onvolledig, vereisen bijkomende investeringen of zijn technisch nog niet mogelijk op grote schaal.
EV Belgium is er zich van bewust dat het CREG-tarief een tussentijdse oplossing is en dat er in de toekomst wel goede alternatieven zullen komen. Niettemin is het van cruciaal belang dat er op korte termijn duidelijkheid komt voor werkgevers en werknemers. De grijze zone waarin vele gebruikers zich bevinden is problematisch.
Graag verwijzen wij onze leden door naar onze standpunten die vroeger werden geformuleerd:
- Standpunt van 2022: LINK
- Standpunt van 2023 (met FEBEG): LINK
- Standpunt van 2024 (met VBO, FEBEG, ...): LINK
| | | | NIS2 goedgekeurd door het Belgische parlement Het wetsontwerp tot vaststelling van een kader voor de cyberbeveiliging van netwerken en informatiesystemen van algemeen belang voor de openbare veiligheid is op 18 mei 2024 goedgekeurd in de Kamer.
De wet zet de Europese Richtlijn (EU) 2022/2555 van het Europees Parlement en de Raad van 14 december inzake maatregelen voor een hoog gemeenschappelijk niveau van cyberbeveiliging in de Unie (hierna de “NIS2-richtlijn” genoemd) om in Belgisch recht. De NIS2-richtlijn moet uiterlijk op 17 oktober 2024 in België zijn omgezet.
De NIS2-richtlijn heeft tot doel de cyberveerkracht op Europees niveau te versterken door zich te richten op de middelgrote en grote bedrijven.
Als laatste stap in het wetgevende proces, zal er een koninklijk uitvoeringsbesluit moeten worden goedgekeurd om bepaalde autoriteiten formeel aan te duiden en bepaalde praktische procedures met betrekking tot het toezicht op entiteiten te specificeren. Raadpleeg de wet hier | | | | Onderzoek naar Chinese EV's waarschijnlijk afgerond voor de zomervakantie De Europese Commissie zal naar alle waarschijnlijkheid in de komende weken een beslissing nemen over invoerrechten op Chinese EV's. Volgens AVERE zal de beslissing naar alle verwachting worden genomen na de EU-verkiezingen (6-9 juni).
In dit stadium ziet het ernaar uit dat de Commissie tarieven zal opleggen. In dit verband is het vermelden waard dat de Commissie op 23 april een brief naar de onderzochte Chinese OEM's heeft gestuurd met het argument dat ze niet genoeg informatie hebben verstrekt. Als gevolg hiervan zal de beslissing worden genomen op basis van “beschikbare feiten”, waardoor de Commissie de vrije hand krijgt om hogere heffingen op te leggen op geïmporteerde producten. Meer informatie | | | | CO2-normen voor HDV's: Raad keurt de verordening goed De formele goedkeuring is een belangrijke stap in aanloop naar de inwerkingtreding van de regels die de CO2-uitstoot van het wegtransport verder zullen terugdringen en nieuwe doelstellingen zullen introduceren voor vrachtverkeer tegen 2030, 2035 en 2040. Dat vrachtverkeer staat vandaag in voor 25% van de Europese broeikasgassen van het wegvervoer. Het is ook het vermelden waard dat de doeltreffendheid en de impact van de verordening in 2027 door de Commissie zullen worden beoordeeld en geëvalueerd.
De verordening is ondertussen ook ondertekend door de voorzitters van het Parlement en de Raad zelf, zodat ze nu kan worden gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU en dan 20 dagen na publicatie in werking zal treden. Meer informatie | | | | Nieuwe subgroep GridFlex voor een visie voor het net In mei 2024 werd er vanuit werkgroep EV Charging een nieuwe (tijdelijke) subgroep gelanceerd om samen te werken aan een visie en actieplan voor ons nationaal en lokaal stroomnet e-mobility-proof te maken. De subgroep is erop gericht om een aantal kernacties te identificeren en deze voor te leggen aan de verschillende nieuwgekozen overheden en ministers.
Er werd ondertussen al een eerste verkennende meeting georganiseerd. Geïnteresseerden mogen nog altijd contact opnemen met ons en zullen uiteraard toegevoegd worden aan de invite voor de volgende meeting op 17 juni om 14u. | | | | Analyse van de partijprogramma's Voor de geïnteresseerde leden die nog geen tijd hebben gehad om de verschillende partijprogramma's te lezen en niet konden deelnemen aan de Update-meeting van mei, goed nieuws!
Onze Policy Officer, Freek Couttenier, heeft de partijprogramma's doorgenomen en de belangrijkste punten rond e-mobiliteit op een rijtje gezet voor jullie. Raadpleeg de slides | | | | EV Belgium: Algemene Vergadering 2024 Op woensdag 26 juni 2024 - Locatie TBC
Save the date: onze jaarlijkse Algemene Vergadering zal doorgaan op 26 juni 2024 in de namiddag/avond. Zoals steeds voorzien wij een boeiende spreker en een klein hapje voor al onze geïnteresseerde leden.
Noteer zeker en vast de datum en wees van de partij! | | | | | AVERE E-Mobility Conference Op 13 en 14 september 2024 - Monaco
In een steeds meer verstedelijkende wereld worden de uitdagingen op het gebied van stedelijke mobiliteit steeds complexer. Om deze aan te pakken en de weg vrij te maken voor een duurzamere toekomst, hebben we innovatieve oplossingen nodig op het gebied van e-mobiliteit en stedelijk parkeren. De AVERE E-Mobility Conference 2024 wil zich verdiepen in de belangrijkste aspecten van stedelijke mobiliteit. Meer informatie | | | | | On thE Move Summit 2024 Op donderdag 21 november 2024 - Locatie TBC
Ook in 2024 organiseert EV Belgium zijn eigen Congres. Noteer de datum alvast in uw agenda en mis niets van deze boeiende en inspirerende dag.
Zeer binnenkort meer info via mail en op onze website! | | | | | EVS38 Van 15 t.e.m. 18 juni 2025 - Göteborg
Het wereldwijde evenement voor e-mobiliteit keert terug naar Europa in 2025 - wees erbij! Na een succesvolle show in Seoul, zal EVS 38 worden georganiseerd door een andere baanbrekende stad - Göteborg!
Van 15 tot 18 juni 2025 verwelkomt de Zweedse auto-hoofdstad je op een spannende conferentie waar innovatie, mobiliteit, energie en transport elkaar ontmoeten! Meer informatie | | | | | Nieuwe leden Terwijl we het ‘onboarding proces’ met de laatste nieuwe leden aan het afronden zijn, stellen we graag ons recentste leden voor, nl. Optiload en Driveco.
Bekijk de volledige ledenlijst hier | | | | Optiload is een aannemer voor complete energieoplossingen vertrekkend vanuit de laadvraag van bedrijven. Ze doen dit vanuit een doorgedreven analyse van ieders persoonlijke behoefte om tot de beste oplossing te komen. Eigen in-house engineering zorgt voor het hoogste rendement van de voorgestelde oplossing. Installatie gebeurt op een projectmatige en gestructureerde manier met oog voor transparante communicatie met de klant.
Naast de installatie van de palen zelf biedt Optiload haar klanten ook een CPO platform. Zo hebben klanten van Optiload ten allen tijden een overzicht van alle laadtijden, kosten en inkomsten, plus een gemakkelijke afrekening van de laadsessies op gebied van facturatie en verwerking in de algehele bedrijfs- en personeelsadministratie.
Optiload wil graag bijdragen aan de realisatie van 100% zero emissie mobiliteit en wil actief deelnemen aan EV Belgium initiatieven. Naar hun website | | | | | Driveco Belgium is een Europese pionier in het opladen van voertuigen, waarbij het hun missie is om elektrische mobiliteit toegankelijk te maken voor iedereen: door de eenvoudigste ervaring aan te bieden, het meest betrouwbare netwerk te ontwikkelen en hernieuwbare energie te leveren, om zo een groenere samenleving op te bouwen.
Ze zijn verheugd om deel uit te maken van de EV Belgium gemeenschap. Ze brengen hun markt- en technische expertise mee, hun innovaties, hun vermogen om samen te werken en, ten slotte, hun bijdrage aan de promotie van elektrische mobiliteit, om zo de ontwikkeling van de markt voor elektrische voertuigen in België te helpen versnellen. Naar hun website | | | | | Vous souhaitez recevoir la newsletter en français ? Changez votre profil et profitez de toutes les informations dans votre langue de prédilection. | | |