
In februari 2023 werd de 100.000ste volledig elektrische wagen ingeschreven. EV Belgium zette dit, samen met twee van zijn leden, Polestar en Arval, plechtig in de kijker tijdens de overhandiging van een 100% elektrische wagen. Voor EV Belgium loopt de transitie naar een volledig elektrische mobiliteit voorlopig zonder noemenswaardige problemen. Voorzitter Jochen De Smet: “We zien het aantal bestellingen toenemen, is er een snelle groei van het aantal bedrijven actief rond E-Mobility, en de installatie van laadpalen bij bedrijven en thuis loopt vlot. Ook de uitrol van publieke laadinfrastructuur evolueert snel, met uitzondering van het Waalse landgedeelte.” Ook Polestar en Arval stellen deze snelle evolutie, ondanks sommige groeipijnen, vast in hun dagdagelijkse activiteiten.
Vrijdag start het 100ste autosalon. Nog nooit zullen er daar zoveel batterij elektrische voertuigen (EV’s) te bewonderen zijn. 2022 was echt een succesjaar voor de EV in ons land, vooral dankzij de Wet op de vergroening van bedrijfswagens. Het succes is volgens EV Belgium te danken aan het feit dat maar liefst 60% van de nieuwe bedrijfswagens uitgerust was met een stekker en batterij. Ook de sterke groei in het aantal laadpunten speelt daarbij een cruciale rol. Met net geen 13.000 bijkomende (semi-)publieke laadpunten in 2022, staat België op het vlak van laadinfrastructuur voor op schema.
Met de invoering van het capaciteitstarief zet Vlaanderen een noodzakelijke stap in de energietransitie. Het capaciteitstarief zal huishoudens die hun verbruik slim sturen, belonen en gezinnen die niet bewust omgaan met hun netverbruik extra laten betalen. Helaas zal de invoering van het capaciteitstarief echter niet het beoogde effect geven om het verbruik van het distributienet te verlagen tijdens de piekmomenten, aldus EV Belgium.
EV Belgium vzw/asbl
Rue Montoyer 24 - 1000 Brussel
RPR Brussel - BTW BE0419164219