Consulteer onze standpunten hier:
-
Aanbevelingen EV Belgium: Elektrische bestelwagens in België
De elektrificatie van bestelwagens verloopt in België trager dan in de meeste andere EU-landen, met een achterstand van 40 % ten opzichte van het EU-gemiddelde. Dit is het gevolg van een gebrek aan belangrijke beleidsstimulansen in België, die in andere EU-landen wel bestaan. Dit rapport heeft als hoofddoel een korte, maar volledige vergelijkende analyse te geven van de bestaande markt voor emissievrije bestelwagens, en tegelijkertijd verschillende beleidsaanbevelingen te formuleren die deze markt vooruit kunnen helpen.
Lees meer over "Aanbevelingen EV Belgium: Elektrische bestelwagens in België"
-
Standpunt EV Belgium: Noodzaak tot Wettelijke Verbeteringen in het Register voor Hernieuwbare Energi
EV Belgium waardeert de inspanningen van de federale regering bij de ontwikkeling van het Register voor Hernieuwbare Energie in Transport. Wij erkennen het belang van dit register in het kader van de omzetting van de RED II(I)-richtlijn en de verduurzaming van de transportsector. Het systeem stimuleert het gebruik van hernieuwbare energiebronnen ten opzichte van fossiele brandstoffen in mobiliteit en draagt zo bij aan een groenere mobiliteit in België. Sinds januari 2024 is het register operationeel en wordt het reeds actief gebruikt door laadpaaloperatoren. Desondanks constateren wij enkele beperkingen die verhinderen dat het systeem zijn volledige potentieel bereikt en het gebruik van hernieuwbare elektriciteit in transport onnodig belemmert. Vanuit een constructieve insteek, en gesteund door 140 bedrijven, wil EV Belgium concrete aanbevelingen formuleren om de integratie van hernieuwbare elektriciteit in de transportsector te optimaliseren. Enkele gerichte wetsaanpassingen kunnen snel en eenvoudig worden doorgevoerd door de bevoegde federale minister.
Lees meer over "Standpunt EV Belgium: Noodzaak tot Wettelijke Verbeteringen in het Register voor Hernieuwbare Energie in Transport"
-
Aanbeveling EV Belgium: Praktische verbeteringen voor het register voor hernieuwbare energie in wegt
EV Belgium waardeert de inspanningen van de FOD Economie bij de ontwikkeling van het Register voor Hernieuwbare Energie in Transport. Wij erkennen ten volle het belang van dit register in het kader van de omzetting van de RED II(I)-richtlijn en de verdere verduurzaming van de transportsector. Het systeem stimuleert de overgang naar hernieuwbare energiebronnen in mobiliteit en draagt zo bij aan een groenere mobiliteit in België. Sinds de operationele lancering in januari 2024 wordt het register actief gebruikt door laadpaaloperatoren. Echter, hebben wij enkele praktische verbeterpunten geïdentificeerd die, naar onze mening, de administratieve werklast kunnen verlichten en de gebruikerservaring aanzienlijk kunnen verbeteren. We vragen tevens voor het aligneren van de voorwaarden voor rapportering tussen vectoren. Met name het huidige proces voor de rapportage van volumes hernieuwbare energie om hernieuwbare energie-eenheden toegekend te krijgen, kan soms als complex worden ervaren. EV Belgium wil daarom, in een constructieve dialoog, concrete aanbevelingen doen om de gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie van het register verder te optimaliseren. Ondersteund door de expertise van onze 140 leden, streven we naar een systeem dat zowel effectief als gebruiksvriendelijk is.Lees meer over "Aanbeveling EV Belgium: Praktische verbeteringen voor het register voor hernieuwbare energie in wegtransport"
-
Aanbeveling EV Belgium: Laadhubs en -pleinen: voordelen van een geïntegreerde aanpak
De transitie naar elektrische mobiliteit in België is in volle gang. In 2024 was maar liefst 28,54% van de nieuwe inschrijvingen in België batterij-elektrisch, en 15,62% plug-in hybride. In september 2024 was het elektrisch voertuig, met een indrukwekkend aandeel van 38,3% het bestverkochte motorisatie-type op de Belgische markt. Daartegenover staat een snel ontwikkelend laadpalen-ecosysteem met meer dan 80.000 normale publiek toegankelijke laadpunten (AC tot 22kW) en meer dan 5.000 publiek toegankelijke snellaadpalen (DC vanaf 22kW) - private laadpalen (thuis, werk & depots) niet meegerekend. Publiek laden is een belangrijke component van de elektrificatie, en voor een groot deel van de bevolking – vooral in de steden - is publiek laden vaak de enige optie. De vandaag gehanteerde aanpak botst echter op zijn limieten. EV Belgium is er dan ook van overtuigd dat er in de toekomst ook moet gekeken worden naar nieuwe concepten in de vorm van laadpleinen, multimodale hubs bijv. rond de mobipunten en andere vernieuwende laad-concepten. Wij verwelkomen dus de vermelding van deze concepten in de beleidsteksten van de nieuwe Vlaamse regering. Op basis van bestaande literatuur en ervaringen op het veld, willen EV Belgium en zijn leden een aantal elementen aankaarten om - bovenop de huidige beleidsinitiatieven - laadpleinen op een correcte wijze te realiseren.
Lees meer over "Aanbeveling EV Belgium: Laadhubs en -pleinen: voordelen van een geïntegreerde aanpak"
-
EV Belgium standpunt: Lokale belastingen op laadpunten, een slecht idee!
Naar aanleiding van verschillende besprekingen binnen lokale gemeenten in België, wenst EV Belgium via dit standpunt lokale overheden te ondersteunen en adviseren in hun keuzes om laadpalen te belasten. EV Belgium betreurt deze evolutie en onderstreept graag een aantal argumenten waarom er betere oplossingen bestaan.
We maken hierbij een gedeeltelijk onderscheid tussen publieke laadpunten op het publieke domein (vaak concessies) en publiek toegankelijke laadpunten op het private domein (de zogenaamde semi-publieke laadpalen). Als laatste adviseren we graag onze steden en gemeenten over welke andere oplossingen er bestaan om de vragen en bedenkingen m.b.t. laadpunten ten volle aan te grijpen.
Lees meer over "EV Belgium standpunt: Lokale belastingen op laadpunten, een slecht idee!"
-
Aanbeveling EV Belgium: Het bevorderen van rotatie bij publieke laadpunten
EV Belgium ondersteunt de wens van overheden om het gebruik van publieke laadinfrastructuur te optimaliseren en laadpaalkleven te ontmoedigen. De voorgelegde two-pager verwijst hierbij naar de argumenten uit de uitgebreide analyse in bijlage.
Zoals u kan vaststellen in deze brief, en op basis van de analyse, pleit EV Belgium dan ook voor het toepassen van ‘drempeltarieven’ op publieke laadinfrastructuur.
Het sturen van de laadprijzen via aangepaste tarieven, is daarbij een effectieve optie waar de sector zeker aan wil meewerken. Daarnaast kunnen echter ook andere maatregelen ingezet worden zoals informeren en sensibiliseren. Tegelijk wil EV Belgium er op wijzen dat ook handhaving van het verkeersreglement noodzakelijk is, bijvoorbeeld om foutparkeren op laadplaatsen tegen te gaan.
Lees meer over "Aanbeveling EV Belgium: Het bevorderen van rotatie bij publieke laadpunten"
-
EV Belgium standpunt:Flexibiliteit: hoe elektrische voertuigen de energiemarkten en -netwerken in ev
Het energielandschap van België (en van de EU) ondergaat een belangrijke transformatie, gedreven door onze ambitie om over te schakelen op hernieuwbare energiebronnen, de energie-efficiëntie te verbeteren en de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. De toename van weersafhankelijke technologieën verhoogt de volatiliteit van het aanbod van elektriciteit. Tegelijkertijd wordt de vraagzijde van het energielandschap geëlektrificeerd, waardoor de gedecentraliseerde of gebruikers-vraag naar elektriciteit toeneemt.
Elektrische voertuigen (EV) zijn een belangrijke drijvende kracht achter de “stuurbare” vraag naar elektriciteit, met een relatief hoog verbruik (de EV is vaak de grootste bron van elektriciteitsvraag in een normaal huishouden) en lange perioden van inactiviteit (= met een duidelijke piekvraag). De groei in groene elektriciteitsproductie vereist meer flexibiliteit, en EV's, die in feite batterijen op wielen zijn, kunnen en zullen een belangrijk deel van de oplossing zijn voor deze groeiende flexibiliteits-uitdaging. EV’s zijn een deel van de oplossing en als we het goed aanpakken en samenwerken kunnen we veel uitdagingen op korte en middellange termijn oplossen.
Lees meer over "EV Belgium standpunt:Flexibiliteit: hoe elektrische voertuigen de energiemarkten en -netwerken in evenwicht kunnen brengen"
-
Standpunt en ondersteuning van gebruikers: Overdracht van CPO beheersrechten van een laadpunt
Dit informele document kan worden gebruikt om de benodigde informatie te verstrekken wanneer een persoon besluit over te stappen tussen een CPO/aannemer. De eigenaar van het laadpunt kan dit document invullen en het verstrekken aan de twee relevante CPO's/aannemers, zodat de overdracht zo soepel mogelijk kan verlopen.
Lees meer over "Standpunt en ondersteuning van gebruikers: Overdracht van CPO beheersrechten van een laadpunt"
-
Standpunt best practice: Twee (of meer) BEV's in één huishouden
EV België streeft met dit advies naar een oplossing die zo dicht mogelijk aansluit bij de bestaande praktijk en het huidige fiscale stelsel voor thuisladen met twee verschillende BEV's. Op deze manier scheppen we duidelijkheid en vermijden we extra kosten voor nieuwe software-implementaties, de industrie en/of de gebruikers. EV Belgium raadt zijn leden aan om volgens onderstaande principes te werken tot er een gestandaardiseerde oplossing is die gevalideerd is door de fiscus. Naast deze best practice bestaan er ook andere commerciële oplossingen op de markt die geval per geval moeten worden bekeken.
Lees meer over "Standpunt best practice: Twee (of meer) BEV's in één huishouden"
-
Memorandum: Federale en Regionele verkiezingen 2024
EV Belgium is de representatieve federatie die zich bezighoudt met de ontwikkeling van de markt voor zero emissie mobiliteit in België. EV Belgium wil de uitrol van zero emissie voertuigen accelereren door de leveranciers van producten en diensten in dit segment te verenigen met de gebruikers van elektrische voertuigen. Via dit memorandum wil EV Belgium de gezamelijke stem van alle leden laten weerklinken naar de verkiezingen toe.
Lees meer over "Memorandum: Federale en Regionele verkiezingen 2024"
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina